Akcje, które popieram

Otwarte alternatywy

Programów

Komunikatory

  • Jabber
    • Jest to nowy rodzaj otwartego protokołu służący do komunikacji w czasie rzeczywistym. Zawiera wiele transportów, które zastępują korzystanie z wielu różnych komunikatorów, takich jak na przykład GG, IRC, MSN, itd. Spokojnie można zastąpić przestarzały protokół Gadu-Gadu przez Jabber. Przewagą jest na pewno to, że sami możemy stworzyć taki serwer w gronie przyjaciół z bloku, bądź w firmie. Dodatkowo wysyła informacje o tym, czy wiadomość dotarła, oraz czy użytkownik pisze (tutaj ze względów prywatności można taką możliwość zablokować:). Transport plików, a także obsługiwana przez niektóre komunikatory konferencja głosowa, bądź wideo. Jeśli mamy odpowiednio skonfigurowany transport SMS, to także będziemy mogli wysyłać wiadomości na komórki.<br/>Jak dla mnie istnieje kilka powodów dla których wybrałem właśnie Jabber, po pierwsze (primo:) jest to otwarty protokół, co oznacza, że nie jest zależny od żadnej korporacji i każdy może mieć swój własny serwer, bez potrzeby licencjonowania :], po drugie mam możliwość użycia innych protokołów wewnątrz mojego własnego! (dla przykładu możemy mieć kontakty z GG i wielu innych), nikt na mnie nie zarabia, bo używając go nie reklamuję żadnej firmy, tylko ruch OpenSource.
  • Jabbin
    • Specjalna wersja komunikatora obsługującego protokół Jabber, w której nacisk jest położony na konferencję głosową, a w przyszłości będzie także wideokonferencja.

Zamkniętych plików

Pliki multimedialne

  • PlayOgg
    • Używajcie otwartych i wolnych od patentów plików multimedialnych. Jeśli wybieracie odtwarzacz przenośny, to pytajcie o format Ogg Vorbis, a jeśli kupujecie odtwarzac DVD, to zapytajcie o Ogg Theora. Warto także ściągać pliki typu Ogg, zamiast MP3, bo to także ma znaczenie. No i oczywiście sami możecie tworzyć pliki multimedialne w tym formacie, użycie ich spowoduje, że więcej osób będzie potrafiło je odtworzyć.

Pliki graficzne

  • PNG zamiast GIF
    • PNG Jest otwartym formatem pliku graficznego i choćby dlatego powinien być wspierany. Otwartość to wolność :]
  • MNG zamiast animowanych GIF
    • MNG urosło na PNG i jest to alternatywa dla animowanych GIF'ów. (Aktualizacja: obecnie opracowywana jest inna metoda na animowane PNG, a mianowicie chodzi o APNG, które będzie dostępne w FireFox3, więcej informacji tutaj).

Petycje

Gry

Programy

  • iPod - możliwość odtwarzania plików Ogg Vorbis
    • Przy zakupie przenośnych odtwarzaczy powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy odtwarzają otwarte formaty plików multimedialnych, oraz, czy umożliwiają aktualizację firmware. Niestety iPod'y mają tylko tę drugą możliwość, jeśli jesteś użytkownikiem, bądź zamierzasz kupić iPod'a, to koniecznie podpisz się pod tą petycją i rozszerz możliwości swojego (przyszłego) odtwarzacza.
  • Linux w szkołach
    • Jeśli sądzisz, że szkoła ogłupia, to masz racje, zmień to i przystąp do akcji :] Petycja ma na celu wprowadzenie Linux'a do programu szkolnego, tak aby uczniowie mieli większą świadomość i aby w przyszłości mogli podjąć właściwe decyzje co do wyboru systemu operacyjnego.
  • List otwarty w sprawie neutralności technologicznej iTVP
    • […] apelujemy do członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Zarządu i Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej o zapewnienie neutralności technologicznej projektu Telewizji Interaktywnej (iTVP) […]
  • Obroń swoją wolność, aby zainstalować wolne oprogramowanie
    • Strona ma na celu zebranie podpisów pod akcją walki z SecureBoot, które w przyszłości może się przerodzić w blokadę instalacji alternatywnych systemów operacyjnych. To jest główny cel SecureBoot, to zupełnie jak z OtherOS na PS3, gdzie była możliwość instalacji alternatywnego oprogramowania. Wraz z jej usunięciem nielegalnym się staje instalowanie alternatywnych systemów operacyjnych na tej konsoli.
  • Otwarte sterowniki nVidia
    • Otwarte sterowniki RSX dla PlayStation 3
    • Przyłącz się do akcji, Twój głos ma znaczenie, otwarte sterowniki gwarantują niezależność, większą stabilność i prostotę instalacji, bo wszystko byłoby już wbudowane w jądro. Czyli nie ma potrzeby instalacji z osobnych programów instalacyjnych, a sterowniki jeśli by nie były rozwijane przez producenta, to zawsze mogą być rozwijane przez społeczność Open Source.
  • Petycja do ministerstwa edukacji
    • W trakcie rozwoju. Ale Ty także możesz wziąć udział w jej tworzeniu :] Ja zaproponowałem, aby rząd wspomógł rozwój Wikibooks oraz Wikiversity, tak aby wszyscy uczniowie niezależnie od dochodów mogli korzystać z wiedzy :D
  • Skończmy z patentami na oprogramowanie
    • Petycja dotyczy patentów na oprogramowanie, jest to bardzo delikatna sprawa, ponieważ wprowadzenie ich w życie spowoduje, że wielkie korporacje będą zgłaszać durne patenty, jak choćby na pojedyńcze kliknięcie, przez co nastąpi olbrzymi krok wstecz. Zresztą sami oceńcie odwiedzając stronę, oraz skutki wprowadzenia tych patentów.
    • Wystartowała nowa akcja mająca na celu zwrócenie uwagi na problemy patentów na terenie Europy, by dowiedzieć się więcej zajrzyj na stonę Petycja Stop Patentom na Oprogramowanie
  • Skype dla systemów 64bitowych
    • Jeśli jesteś użytkownikiem Skype, to przyłącz się do akcji i nie zmarnuj szansy na łatwą komunikację z przyjaciółmi. Najlepszym przykładem na otwarte źródła jest SecondLife, w którego zresztą miałem okazję pograć :], jak tylko kod źródłowy został otwarty, zaczęły się pojawiać pakiety na wybrane dystrybucje, dzięki czemu instalacja wyglądała dziecinnie prosto, a w dodatku można w pełni cieszyć się z jej 64bitowej wersji :D
  • Stop cenzurze
  • Akcja Blackout Europe Wiadomość na OSnews.pl
    • Celem tej akcji jest ochrona naszych praw do korzystania z internetu bez żadnych dodatkowych opłat. Jeśli ta ustawa wejdzie w życie, to dostęp do wiedzy i rozrywki będzie mocno ograniczony. A tylko abonenci droższych pakietów będą mogli cieszyć się z tego co teraz może każdy z nas.
  • Wsparcie UE dla otwartych strumieni
    • Jeśli zostaną zastosowane otwarte strumienie, to będzie możliwe odtworzenie ich na wielu różnych architekturach i systemach operacyjnych.

Wikidot

Lista życzeń

  • Music on whole site
    • Odrzucona już niestety możliwość odsluchiwania muzyki na całej przeglądanej stronie, a szkoda.
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją GNU Free Documentation License.