Brudny Opis

Instalację zacząłem na emulatorze QEMU z następującymi parametrami:
qemu -net none -boot d -cdrom ./debian-40r4a-i386-CD-1.iso -hda ./dysk.img

  1. Teraz pojawił nam się ekran powitalny, w którym wpisujemy installgui dla instalacji graficznej. Jądro Linux'a się ładuje, uruchamia się graficzny interfejs.
  2. Wybieramy z listy nasz język ojczysty, czyli polski :]. Wystarczy, że wpiszemy : "pol", i z listy zostanie wybrany nasz język. Potwierdzamy, i przechodzimy dalej do wyboru układu klawiatury.
  3. Już nasza polska mapa klawiszy jest zaznaczona, klikamy "Dalej". Zostają załadowane moduły od urządzeń CD-ROM, i niektóre składniki potrzebne do dalszej instalacji.
  4. Instalacja karty sieciowej, ja u siebie wziąłem brak karty ethernet, ponieważ w emulatorze zablokowałem możliwość skorzystania z internetu.
  5. Pojawia się komunikat o braku interfejsów sieciowych klikamy dalej :]
  6. Nazwę hosta pozostawiamy taką jaka jest, potwierdzamy.
    1. Nazwa domeny - także potwierdzamy.
  7. Teraz uruchamia się nam przewodnik po partycjonowaniu. Wybieramy "Przewodnik - cały dysk".
  8. Musimy zdecydować, który dysk zostanie w całości wykorzystany do instalacji systemu, wraz z jego dodatkowym oprogramowaniem.
  9. Po potwierdzeniu poprzedniego wyboru decydujemy, jak podzielić ten nasz dysk, wybieramy tak jak jest zalecane, czyli : "Wszystko na jednej partycji (zalecane dla nowych użytkowników)"
  10. Powinniśmy mieć już zaznaczone "Zakończ partycjonowanie i zapisz zmiany na dysku", teraz potwierdzamy, i idziemy dalej
  11. Aby zmiany odniosły efekt wybieramy "Tak" przy pytaniu "Zapisać zmiany na dyskach?"
  12. Odczekujemy, aż nasze partycje zostaną sformatowane. Następnie zaraz po tym musimy podać hasło dla użytkownika root, który jest administratorem systemu, a na którego logujemy się tylko w przypadku zmian konfiguracji. Jako hasło podajmy : "root", co ułatwi nam korzystanie z systemu później.
  13. W tym momencie dopiero tworzymy własnego użytkownika, z którego będziemy korzystać na codzień. Najpierw wpiszmy pełne imię i nazwisko. W swoim przykładzie użyłem : Jan Kowalski.
  14. Teraz podajemy nazwę dla komputera. Nazwa domyślna została pobrana z imienia, i będzie nosić nazwę : "jan".
  15. Hasło ustawimy także jako "jan", to także jest ułatwienie dla nowych użytkowników, jako łatwe w zapamiętaniu.
  16. Po instalacji systemu podstawowego zostajemy zapytani o użycie serwera lustrzanego. Jako, że wybraliśmy brak połączenia z internetem musimy na razie zrezygnować z tej możliwości. Wybieramy "Nie" dla pytania : "Użyć sieciowego serwera lustrzanego?".
    1. Potwierdzamy, że chcemy użyć serwera lustrzanego.
    2. Wybieramy kraj z którego to będzie :] ("Polska" powinna być już zaznaczona :)
    3. Musimy zdecydować, który serwer nas interesuje, domyślnie wybrany jest dobry, ale jeśli chcemy, możemy spróbować z innym
    4. Jeśli korzystamy z serwera pośredniczącego, to musimy go podać w odpowiedniej formie, podanej w opisie.
  17. Informacja o zakomentowanych wpisach.
  18. Pytanie o konkurs pakietów, to tutaj decydują się losy tych pakietów, z których korzystamy najczęściej, to dzięki temu ludzie z projektu Debian wiedzą, które pakiety powinny być na pierwszych płytach. Na pytanie : "Chcesz wziąć udział w konkursie na najpopularniejszy pakiet?" odpowiadamy "Tak".
  19. Powinniśmy mieć już listę wielokrotnego wyboru dla grup pakietów, zaznaczone podstawowe to "Środowisko graficzne", i "System podstawowy", jeśli mamy laptopa, wybieramy dodatkowo "Laptop". Po tym wyborze następuje instalacja pakietów.
    1. W przypadku, gdy mamy połączenie z internetem, to pobieranie pakietów nowszych niż te na nośniku będzie dla nas prawie niezauważalna, jednak wszystko zależy od łącza.
  20. W przypadku, gdy nasz monitor, i karta graficzna nie zostaną wykryte poprawnie będziemy zmuszeni do ręcznego ustawienia rozdzielczości dostępnych dla naszego sprzętu. Bezpieczne rozdzielczości to niskie rozdzielczości®™ Po tym wyborze instalacja jest kontynuuowana.
  21. Na pytanie "Zainstalować program uruchomieniowy GRUB w głównym rekordzie uruchomieniowym?", powinno być zaznaczone "Tak", jeśli jest inaczej zaznaczamy je potwierdzająco, i wybieramy dalej.
  22. Po zainstalowaniu GRUB, i zakończeniu innych czynności instalacji jesteśmy już na finiszu :]. Klikamy dalej, i następuje zamykanie systemu instalacyjnego.
  23. Ponowne uruchomienie powinno się odbywać tylko z nośnika na którym został zainstalowany system, tak aby nic nie przerwało jego uruchamiania. Na emulatorze wychodzimy z poprzedniej sesji, i uruchamiamy nową z takimi argumentami: kvm -hda ./dysk.img Nastąpi teraz pierwsze uruchomienie, z listy mamy do wyboru dwa elementy, odczekujemy 4sekundy, lub wciskamy klawisz Enter/Return.
  24. System się zaczyna uruchamiać, najpierw jądro, a następnie demony systemowe, po nich uruchomi nam się ekran powitalny, i jako nazwę użytkownika wpisujemy : "jan", potwierdzamy klawiszem Enter/Return
  25. Hasło także "jan"
  26. Niezapomniany widok pierwszego uruchomienia :D
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją GNU Free Documentation License.