Konwertowanie partycji domowej z systemem plików ext3 na ext4

Wstęp

Instalując nową wersję Debianka pokusiłem się o zainstalowanie systemu plików ext4 na partycji systemowej, i muszę przyznać, że był to dobry krok. Śmiało mogę polecić to innym użytkownikom. Magiczna zmiana systemu plików na partycji domowej nie miała jednak miejsca, i dlatego powstała ta podstrona, by wyjaśnić, ułatwić, może też, żeby uspokoić.

Przede wszystkim czy zmiana systemu plików z ext3 na ext4 jest bezpieczna? - dla mnie była. O więcej informacji należy pytać wujka Google. Korzyści wynikające z użytkowania systemu plików ext4 w porównaniu z ext3 były nie raz porównywane przez różne serwisy internetowe.

Krok 1: Przygotowanie

Sprawdzamy na jakiej partycji znajduje się nasz katalog domowy, spisujemy sobie gdzieś tą nazwę. W moim przypadku jest to /dev/sda4.

mount | grep /home

Krok 2: Ponowne uruchomienie

Następnie uruchamiamy ponownie komputer a z listy GRUB-a wybieramy tryb ratunkowy.

Debian GNU/Linux, with Linux 2.6.32-5-amd64 (recovery mode)

Zaraz po wpisaniu hasła użytkownika root konieczne będzie odmontowanie partycji katalogu domowego. Dla pewności można tą komendę powtórzyć.

umount /home

Krok 3: Konwersja

Ten krok przebiegnie jak na ironię najszybciej. Po prostu dane które zostały zapisane w poprzednim formacie nie będą w pełni przekształcone tak, jakby były zapisane na świeżej partycji ext4.

# tune2fs -O extents,uninit_bg,dir_index /dev/sda4

Krok 4: Sprawdzanie systemu plików

Ten krok należy do najdłuższych. Nie tylko będzie to sprawdzanie systemu plików, lecz także przeindexowywanie danych na nim zawartych. Stąd właśnie tak długotrwały proces.

# e2fsck -pfDC0 /dev/sda4

Krok 5: /etc/fstab

Edytujemy plik /etc/fstab by przy następnym montowaniu katalogu domowego użyty został właściwy system plików.
Zmieniamy w niej tylko ext3 na ext4.

UUID=f7df8fcd-ef5e-41dc-9c40-91ecf93e35bb /home ext4 noatime 0 2

Teraz już można tylko uruchomić ponownie i cieszyć się nowym lepszym, ładniejszym, numerek wyższym systemem plików.

Linki zewnętrzne

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją GNU Free Documentation License.